Koiran rokotukset ja loishäädöt

Useimmat taudit, joita vastaan koira rokotetaan, ovat virusten aiheuttamia. Virustartuntojen hoitoon ei ole lääkkeitä, siksi ainoa tehokas suojautumiskeino virustauteja vastaan on rokottaminen.

Vain terve koira rokotetaan. Sairas koira ei muodosta vasta-aineita tarpeeksi eikä rokotteella saada riittävää suojaa, myös rokotteesta saatavien sivuoireiden riski kasvaa. Ennen rokotuksia on syytä huolehtia loishäätölääkityksen antamisesta. Myös tällä turvataan hyvä yleiskunto ja rokotusvasta-aineiden tuotanto.

Joskus koiralla esiintyy rokotusten jälkeen lieviä sivuoireita. Näitä ovat alakuloisuus, väsymys, silmäluomien lievä turvotus, löysät ulosteet jne. Yleensä sivuoireet ilmenevät heti rokotuksen jälkeen, toisinaan vasta päivien kuluttua. Jos eläin saa voimakkaita yleisoireita, tulisi ottaa yhteys eläinlääkäriin. Rokotuskohtaan nousee usein pieni patti, joka häviää ajan kuluessa.

Ensimmäisen rokotuskerran jälkeen koira muodostaa vasta-aineita hitaasti, noin 2-3 viikkoa. Riittävä suoja saavutetaan vasta kaksi viikkoa uusintarokotuksen jälkeen.

Koiran rokotusohjelma

* 12-viikkoisena nelosrokote
* 16-viikkoisena nelosrokote ja rabies
* 1 vuoden iässä nelosrokote ja rabies
* Tämän jälkeen 1-3 vuoden välein.

Yleisin sisäloisista on suolinkainen. Suolinkaistartunnan pentu saa jo emältään istukan välityksellä. Loisten häätämiseksi tulee aikuinen koira madottaa 2 kertaa vuodessa. Matolääkkeitä saa apteekista ilman reseptiä.

Pentu saa ensimmäiset loishäätönsä jo kasvattajan luona. Uudessa kodissa pentu madotetaan kaksi viikkoa ennen ensimmäistä rokotusta ja kaksi viikkoa sen jälkeen. Matojen häätö on tärkeää pennun normaalille kehitykselle. Madot elävät koiran suolistossa, jolloin ravinteiden imeytyminen häiriintyy. Pentu tarvitsee ravinteita kasvuun ja kehitykseen.