Kissan ennaltaehkäisevä terveydenhuolto

Hyväkuntoinen ja hoidettu kissa tuo iloa ja sisältöä omistajansa elämään. Kissa on seuralainen, mutta myös opettaja etenkin lapsille. Ennaltaehkäisevä terveydenhoito lisää kissan elämän laatua ja pituutta. Kissa on elinvoimaisempi ja aktiivisempi. Ennaltaehkäisevä terveydenhuolto on myös taloudellisempaa verrattuna sairaudenhoitoon. Ennaltaehkäisevän terveydenhuollon avulla vältetään monet käyttäytymis- tai terveysongelmat, samoin vähennetään tai estetään kissasta ihmiseen leviävien tartuntojen riskiä.

Ennaltaehkäisevä terveydenhuolto rakentuu monista elementeistä:

1. Rokotukset: Rokotukset suorittaa eläinlääkäri. Tavallisesti rokotetaan kissaruttoa ja kissaflunssia, sekä rabiesta vastaan. Ensimmäiset rokotukset annetaan 12 viikon iässä, rokote tehostetaan noin 1 kk kuluttua ja tehosteen yhteydessä annetaan tarvittaessa rabiesrokotus. Rokotukset uusitaan 1-3 vuoden välein.

2. Loistorjunta: Lähes kaikilla pennuilla on suolistoloistartunta. Eläinlääkärisi suosittaa loislääkityksen antamista riittävän usein ja säännöllisesti loisista pääsemiseksi. Loislääkitykset aloitetaan ennen rokotuksia hyvän immuniteetin turvaamiseksi. Loislääkityksen tulos voidaan varmistaa ulosteesta suoritettavalla laboratoriotutkimuksella. Myös ulkoloisten torjunta on suoritettava tarpeen vaatiessa. Kissan ehkä yleisimpiin ulkoloisiin kuuluu korvapunkki, mikroskooppisen pieni loinen, joka muodostaa korvakäytävään ruskeaa eritettä. Eläinlääkäri suosittelee kuhunkin tapaukseen sopivan hoidon.

3. Oikea ravinto: Ravinnosta huolehtiminen kuuluu ennaltaehkäisevän terveydenhuollon kulmakiviin. Pennulla oikea ravitsemus turvaa täysipainoisen kasvun, hyvän immuniteetin, estää liikalihavuuden tai erilaisten aineenvaihduntasairauksien syntymisen. Oikealla ravitsemuksella voidaan lisäksi tukea aineenvaihdunta-, virtsatie-, suolisto-, ja sydänsairauksien hoitoa. Kissa poikkeaa ravintovaatimuksiltaan huomattavasti koirasta. Kissan tulee mm päivittäin saada monityydyttymättömiä rasvahappoja (EFA), ja aminohapoista mm. tauriinia. Eläinlääkärisi auttaa kuhunkin kissan elämänvaiheeseen sopivan ruokavalion löytämisessä.

4. Liikunta: Liikunta on tärkeää kaikenikäisille kissoille. Liikunta voimistaa lihaskuntoa, estää liikalihavuutta, sydänsairauksia ja laukaisee stressiä.

5. Kastrointi/sterilointi (kivesten/kohdun ja munasarjojen poistaminen): Estää ei-toivottua ja häiritsevää kiimakäyttäytymistä ja virtsalla merkkailua, nisäkasvainten kehittymistä, kohtusairauksien kehittymistä ja ei-toivottujen pentujen syntymistä. Kastrointi ja sterilointi suoritetaan noin 9 kk:n ikäisestä lähtien.

6. Hammashoito: Eläinlääkäri tarkistaa vuosirokotusten yhteydessä kissan suun terveydentilan. Kissalle kehittyy vanhemmiten helposti ientulehdusta ja hammaskiveä, hampaat saattavat reikiintyä ja henki haisee pahalle. Tällöin on paikallaan poistaa hammaskivi ja hoitaa ientulehdus. Kotihoitoon eläinlääkäriltä tai apteekista on saatavana koirille ja kissoille tarkoitettuja rehuja ja muita valmisteita, joilla hammaskiven muodostumista voidaan estää.

7. Säännöllinen vuositarkastus: ennaltaehkäisevän terveydenhoidon tehtävä on pyrkiä havaitsemaan terveydentilan muutokset ja korjaamaan häiriöt mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Tällä parannetaan kissan elämän laatua ja pituutta, säästytään monilta mielipahoilta ja turhilta kustannuksilta.